Posljednjih godina ‘coworking’ prostori su sve privlačnija opcija za poduzetnike, radnike koji rade na daljinu i vlasnike malih tvrtki. Ali što točno znači ‘coworking’ i što je to coworking prostor? Čime se razlikuje od tradicionalnog ureda ili sličnih prostora?
U ovom i idućim člancima istražit ćemo sve što trebate znati o ‘coworkingu’ – od njegove povijesti i rasta do prednosti i nedostataka. Bez obzira razmišljate li o pridruživanju ‘coworking’ prostoru ili ste jednostavno znatiželjni da doznate više o ovoj temi, nastavite čitati kako biste naučili sve što vas zanima.
Definicija coworking prostora
Coworking prostori su zajednički radni prostori u kojima pojedinci iz različitih profesija rade zajedno u dijeljenom okruženju.
Coworking je više od same uredske infrastrukture; radi se o stvaranju zajednice koja potiče umrežavanje, učenje i dijeljenje ideja. Ovi prostori mogu biti organizirani i vođeni od strane profitnih ili neprofitnih organizacija.
Coworking pruža mnoge prednosti u odnosu na konvencionalne urede, kao što su učinkovitost troškova dijeljenjem resursa poput Wi-Fi mreže i prostorija za sastanke, dok istovremeno pruža slobodu kretanja po radnom prostoru tijekom dana u usporedbi s boravkom na jednom mjestu cijeli dan na dodijeljenom radnom stolu u uredu.
Također pruža mogućnosti za razmjenu znanja između stručnjaka iz različitih područja koji mogu surađivati na projektima ili čak zajedno pokrenuti posao.
Usto, organizatori coworking prostora također organiziraju događaje poput radionica za dijeljenje znanja te ‘happy hour’ okupljanja kako bi se članovi mogli povezati osobno ili profesionalno izvan dinamike suradnje u radnom okruženju, nudeći zanimljive načine za širenje poslovnih mreža i razvijanje prijateljstava.
Koja je ideja koja stoji iza Coworking prostora?
Ideja koja stoji iza coworkinga je stvaranje suradnje i podržavanja zajednice koja potiče kreativnost, produktivnost i rast.
Ovi prostori pružaju pristup uredskim pogodnostima poput printanja, brzog Interneta i prostora za sastanke, stvarajući pristupačnu alternativu za freelancere (samostalne djelatnike) ili startup-ove koji si ne mogu priuštiti tradicionalni najam uredskog prostora.
Koncept coworkinga započeo je s freelancerima koji su željeli prekinuti svoju izolaciju dok rade sami kod kuće. Danas su coworking prostori najpopularniji među startup-ovima, malim tvrtkama, radnicima na daljinu i freelancerima.
Coworking im nudi priliku da se druže s ljudima sličnih interesa i prošire svoju mrežu poznanstava, dok i dalje zadržavaju neovisnost. Također, omogućuje tvrtkama koje imaju ograničene proračune da uštede troškove dijeljenjem troškova poput komunalnih usluga i najma.
Osim praktičnih prednosti poput uštede troškova i profesionalnih usluga podrške, coworking je poznat po poticanju osjećaja zajedništva među svojim članovima.
Taj osobni dodir osigurava da korisnici imaju priliku da komuniciraju s drugim istomišljenicima; poduzetnici mogu izgraditi veze s vlasnicima tvrtki u svojoj niši tržišta, dok radnici na daljinu lakše održavaju socijalni kontakt unatoč svojoj prirodi usamljenosti.
Kako je započeo coworking?
Iako coworking nije prikladan za sve – neki možda preferiraju potpunu privatnost – koncept je stekao popularnost tijekom godina zbog relativno niskih troškova u usporedbi s tradicionalnim najmom ureda i alternativama poput rada od kuće ili kafića i knjižnica.
Koncept coworkinga prvi put se pojavio početkom 2000-ih godina, kada su neovisni radnici tražili alternativu radu od kuće ili skupom najmu uredskog prostora.
Godine 2005. softverski inženjer po imenu Brad Neuberg skovao je termin “coworking”. Stvorio je koncept coworkinga kao način borbe protiv izolacije i usamljenosti rada od kuće, pružajući istovremeno zajednički radni prostor orijentiran prema zajednici za neovisne radnike.
Idea je brzo dobila na popularnosti među startupima i poduzetnicima koji su tražili pristupačno, ali i suradničko radno okruženje.
Coworking prostori nude ne samo fizički radni prostor, već i prilike za umrežavanje i suradnju s istomišljenicima. Kako se sve više ljudi počelo interesirati za ovaj model, novi coworking prostori nikli su diljem svijeta, svaki nudeći svoju jedinstvenu zajednicu i sadržaje.
Danas postoji tisuće coworking prostora diljem svijeta koji se usredotočuju na različite niše i industrije. Od prostora usredotočenih na tehnologiju do kreativnih studija, postoji coworking opcija za svakoga. Očekuje se da će nastavak rasta rada na daljinu dodatno potaknuti potražnju za ovim zajedničkim uredima jer profesionalci traže fleksibilne opcije izvan tradicionalnih uredskih okruženja.
Koja je demografska slika ljudi koji koriste coworking prostore?
Demografija ljudi koji koriste coworking je raznolika i stalno se mijenja. Coworking prostori privlače poduzetnike, freelancere, radnike na daljinu, vlasnike malih tvrtki te čak i veće korporacije koje traže fleksibilna rješenja za urede.
Većina ljudi koji koriste coworking prostore su u dobi između 25 i 40 godina, a postotak muškaraca je veći od postotka žena. Međutim, ovo se mijenja kako sve više žena ulazi na tržište rada i prihvaća poduzetništvo.
Coworking također privlači širok raspon industrija uključujući startup-e u tehnologiji, kreativne agencije, zdravstvene profesionalce i pružatelje financijskih usluga.
Coworking prostori često se nalaze u urbanim područjima i nude fleksibilne opcije članstva poput dnevnih ili mjesečnih najmova.
Demografski sastav unutar svakog coworking prostora može varirati ovisno o čimbenicima lokacije kao što su dostupnost ili blizina određenih resursa poput javnog prijevoza.
Coworking nastavlja rasti u popularnosti među pojedincima koji traže pristupačan način rada izvan tradicionalnih ureda dok istovremeno uživaju u drugim pogodnostima poput mogućnosti umrežavanja ili pristupa zajedničkim sadržajima poput printera i brzog interneta ili dvorana za sastanke.
Ključne statistike rasta Coworkinga
Prema najnovijim statistikama rasta coworkinga, industrija je u nedavnoj prošlosti doživjela značajan rast. Samo u razdoblju od 2018. do 2020. godine, globalna potražnja za coworking prostorima porasla je za nevjerojatnih 42%, s gotovo 5 milijuna ljudi diljem svijeta koji sada rade u njima.
Tijekom pandemije COVID-19, coworking industrija je doživjela rast, ali nije bio jednako raspodijeljen u svim regijama i tržištima. Dok su neka područja vidjela veći rast od drugih, također su postojale ekonomske teškoće koje su dovele do zatvaranja nekih coworking prostora. Ipak, industrija je pokazala otpornost u odnosu na poteškoće te je nastavila privlačiti nove korisnike koji traže fleksibilne i suradničke odnosno dijeljene radne prostore.
Sjedinjene Američke Države i dalje su najveće tržište coworking prostora, s udjelom od trećine svih lokacija diljem svijeta.
Međutim, zemlje poput Kine i Indije također vide brzi rast na svojim tržištima. Osim toga, tradicionalni vlasnici uredskih prostora uključuju coworking modele u svoje portfelje kako bi zadovoljili rastuću potražnju.
Ovi razvoji doveli su do promjene krajolika radnih okruženja diljem svijeta. S fleksibilnim najmoprimcima i zajedničkim sadržajima koji postaju sve popularniji među tvrtkama svih veličina, stručnjaci predviđaju da će trend prema zajedničkom radu i dalje rasti u popularnosti u godinama koje dolaze.
Je li “Coworking” ili “Co-working”?
Postoje rasprave o tome je li ispravno napisati “coworking” ili “co-working”. Istina je da su oba oblika tehnički točna jer se odnose na isti koncept dijeljenog radnog prostora.
Međutim, u posljednjih nekoliko godina “coworking” (bez crtice) postao je češće korišten i prihvaćen među profesionalcima u industriji.
Tko koristi prostore za zajednički rad (coworking)?
Prostori za zajednički rad (coworking) koriste se od strane različitih pojedinaca, uključujući freelancere (samostalni djelatnici), poduzetnike i vlasnike malih tvrtki.
Ovi stručnjaci često traže prostore za zajednički rad kao alternativu radu od kuće ili tradicionalnom radnom okruženju, zbog fleksibilnosti koju nude.
Radnici na daljinu koji često putuju također povremeno koriste prostore za zajednički rad (coworking).
Također, prostori za zajednički rad (coworking) postali su popularni među startup-ovima i novim poslovanjima. Zajedničko okruženje pruža mogućnosti za suradnju s osobama sličnih interesa, povezivanje i pristup resursima koji bi inače mogli biti skupi ili teško dostupni.
Svi koji trebaju povoljan radni prostor s pristupom sadržajima kao što su brzi Internet, konferencijske sobe i usluge printanja mogu imati koristi od korištenja prostora za zajednički rad (coworking).
Osim toga, osjećaj zajednice koji pružaju ovi dijeljeni radni prostori neprocjenjiv je u stvaranju veza i poticanju kreativnosti među profesionalcima.
Samozaposleni djelatnici (freelancers)
Samostalni djelatnici (freelancers) su osobe koje svoje usluge nude klijentima, obično na projekt-po-projekt osnovi.
Ovi stručnjaci mogu raditi u različitim industrijama i često posjeduju specijalizirana znanja ili talente koji ih čine posebno vrijednim za poslovanja koja traže specifičnu pomoć.
Mnogi od ovih stručnjaka odabiru ovaj karijerni put jer nudi fleksibilnost, mogućnost slijediti projekte koji ih zanimaju i potencijal za veću zaradu.
Za ove stručnjake, prostori za zajednički rad (coworking) postali su sve popularnija opcija za radni prostor. Oni mogu imati koristi od činjenice da su dio zajednice u kojoj mogu razmjenjivati ideje s drugima u sličnim područjima, a da ne žrtvuju svoju autonomiju ili neovisnost. Osim toga, značajnu ulogu imaju i uštede troškova jer se u ovim dijeljenim radnim prostorima dijele i troškovi.
Unatoč nekim nedostacima kao na primjer razina buke, coworking je i dalje u samom vrhu inovacija u uredskom poslovanju – mijenjajući način na koji razmišljamo o tome kako ljudi zajedno surađuju, a da pritom zadrže svoju individualnu slobodu.
Digitalni nomadi
Digitalni nomadi su rastuća skupina profesionalaca koji putuju svijetom i koriste tehnologiju za rad na daljinu.
Oni se oslanjaju na digitalne alate i komunikaciju kako bi zaradili za život, što im omogućuje da rade s bilo kojeg mjesta koje ima internetsku vezu.
S rastom coworking prostora diljem svijeta, digitalni nomadi su pronašli idealno rješenje za radni prostor koje je posebno prilagođen njihovom životnom stilu.
Coworking prostori nude fleksibilne opcije digitalnim nomadima, pružajući pristup brzom internetu, prostorima za sastanke, društvenim događajima i suradnji s drugim radnicima na daljinu.
Ove zajednice pomažu ublažiti osjećaj izolacije koji dolazi s radom neovisno dok se putuje ili se boravi u nepoznatom okruženju.
Coworking također pruža povoljnije rješenje u usporedbi s tradicionalnim najmom uredskog prostora, dok istovremeno nudi profesionalno okruženje za obavljanje poslovnih sastanaka i prilika za umrežavanje – ključne potrebe za radnike koji rade na daljinu.
Kako sve više ljudi odabire slobodu umjesto fiksnih rutina kao dio svoje karijerne putanje, coworking nastavlja svoju ekspanziju diljem gradova diljem svijeta, nudeći sve bolje usluge prilagođene potrebama digitalnih nomada putem različitih vrsta članstava temeljenih na preferiranim rasporedima i pogodnostima poput neograničenih toplih napitaka ili ekskluzivnih pozivnica na događaje koji potiču jače odnose među suradnicima stvarajući organsku atmosferu umjesto samo iznajmljivanja radnog prostora, omogućujući potpuna iskustva.
Nezavisni poduzetnici
Nezavisni poduzetnici su pojedinci koji pokreću i vode vlastite poslove bez potpore veće organizacije ili korporacije.
Oni su slobodni donositi vlastite odluke, postavljati vlastite rasporede i uzimati onoliko posla koliko mogu obaviti.
Nezavisni poduzetnici često imaju duboku strast prema onome što rade, što potiče njihovu motivaciju da uspiju, unatoč izazovima koji dolaze s tim statusom.
Coworking prostori pružaju neovisnim poduzetnicima priliku da izađu iz izolacije i pridruže se zajednici slično orijentiranih stručnjaka. Ovi prostori daju freelancerima (samozaposleni radnici) i vlasnicima malih tvrtki pristup povoljnom uredskom prostoru, resursima kao što su pisači i brzi Wi-Fi, prostorijama za sastanke, mrežnim događajima i drugim pogodnostima koje im mogu pomoći u rastu njihovih poslovanja. Takav način rada smanjuje troškove poslovanja što je dodatni motiv pri donošenju odluke o takvom načinu organizacije poslovanja.
Coworking zajednice potiču suradnju među članovima, ali im također omogućuju održavanje autonomije nad svojim projektima. Dijeljenjem znanja i ideja s drugima u istoj industriji, neovisni poduzetnici u coworking prostorima mogu dobiti vrijedne uvide u najbolji način za plasiranje svojih usluga ili poboljšanje poslovanja.
Radnici na daljinu
Radnici na daljinu su pojedinci koji rade za tvrtku ili organizaciju, ali rade s mjesta izvan tradicionalne uredske okoline.
Ovo može uključivati rad od kuće, u kafiću ili čak dok se putuje. Rad na daljinu postao je sve popularniji u posljednjih nekoliko godina zbog napretka tehnologije i promjena u prirodi rada.
Izvan uredskog okruženja rad od kuće, iz kafića ili dok se putuje, omogućuje fleksibilnost i autonomiju zaposlenicima, ali zahtijeva određenu razinu samodiscipline i komunikacijskih vještina kako bi se ostalo na tragu projekata i učinkovito surađivalo s kolegama koji se mogu nalaziti u drugim vremenskim zonama.
Coworking prostori su postali privlačna opcija za radnike na daljinu jer pružaju prilike za društvenu interakciju, umrežavanje i pristup zajedničkim resursima poput konferencijskih dvorana i visokotehnološke opreme.
Za mnoge radnike na daljinu, coworking prostori nude najbolje od oba svijeta – slobodu da rade po vlastitim uvjetima dok su i dalje dio zajednice koja pruža podršku i povezanost.
Startup timovi
Startup timovi su grupe pojedinaca koji se okupljaju s ciljem izgradnje i razvoja nove tvrtke od samog početka.
Ovi se timovi obično sastoje od pojedinaca koji posjeduju komplementarne vještine, kao što su tehnologija, financije, marketing, operacije ili prodaja.
Članovi tima surađuju kako bi kreirali proizvod ili uslugu koja zadovoljava prazninu na tržištu i ima potencijal za rast.
Za startup tvrtke, imati učinkovit tim može biti razlika između uspjeha i neuspjeha. Dobar tim donosi različite perspektive i stručnosti koje pomažu u razvoju inovativnih rješenja za razne probleme.
Učinkovita komunikacija i suradnja među članovima tima također potiče okruženje u kojem se ideje mogu otvoreno raspravljati, što vodi produktivnijem procesu donošenja odluka.
Kako Coworking prostori nastavljaju dobivati na popularnosti među startup-ovima zbog njihove pristupačnosti i fleksibilnosti u usporedbi s tradicionalnim uredskim okruženjima, timovi startup-a često se odlučuju za ove prostore koji nude zajednička događanja usmjerene na umrežavanje i pružaju prilike za suradnju među slično mislećim poduzetnicima iz različitih područja (web razvoj, dizajn i sl.).
Male do srednje tvrtke
Male do srednje tvrtke su tvrtke koje se sastoje od nekoliko ili nekoliko desetaka zaposlenika, ali i posluju neovisno.
Ove tvrtke često imaju manji prihod od većih korporacija, što ograničava njihove financijske resurse. Stoga, male i srednje tvrtke trebaju učinkovita i povoljna rješenja za svoje potrebe u smislu uredskog prostora, a upravo u tome mogu pomoći coworking prostori.
Coworking prostori nude okruženje u kojem poslovni vlasnici i radnici na daljinu mogu raditi u zajedničkom radnom prostoru s pristupom internetskoj vezi, konferencijskim sobama i drugim pogodnostima poput pisača ili kuhinje.
Jedna od prednosti coworking prostora za male i srednje tvrtke je da nude fleksibilne ugovore o najmu u usporedbi s tradicionalnim uredima. To omogućava tvrtkama koje ne žele dugoročne najmove ili obveze koje se odnose na velike poslovne prostore da imaju bolje odnosno prihvatljivije mogućnosti za organizaciju poslovanja.
Dakle, Coworking prostori omogućavaju malim poduzećima i poduzetnicima bolje uvjete poslovanja koje bi inače propustili zbog visokih troškova povezanih s pokretanjem poslovanja iz početka.
Dok s nestrpljenjem očekujete naš sljedeći članak o ovoj intrigantnoj temi, pozivamo vas da pročitate neke od naših prethodnih informativnih i korisnih članaka. Uživajte u istraživanju različitih tema koje smo već pokrili i pronađite nove uvide i znanja koje ćete moći primijeniti u svom poslu.